Tuesday 6 December 2011

Cara Nak Dapatkan Anak Kembar

Cara nak dapat bayi kembar ? huhh..Macam-macam spekulasi aku dengar. Ade orang cakap, skill yang digunakan mase "pembikinan" bayi kene "betul". Ade sesetengah orang cakap, selepas proses "pembikinan" bayi, kene goncang isteri kuat-kuat supaya telur yang tersenyawa terpecah kepada beberapa bahagian. Dari situ, dapat la bayi kembar.. kalau ovum yang tersenyawa terpecah kepada seratus bahagian, maka dapat lah kembar 100.. Konsep dah betul, fakta je mengarut..

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Untuk mendapat bayi kembar, nasihat doktor diperlukan terlebih dahulu. Ambil vitamin yang mengandungi folic acid, kalsium dan vitamin B6. Dari segi pemakanan, perlu lebihkan makan ubi kayu dan daging. 


Faktor-faktor kebarangkalian mendapat anak kembar:

GENETIK
Jika dalam salasilah keluarga korang terdapat pasangan yang mempunyai anak kembar, kemungkinan besar korang juga mampu mendapat anak kembar. Ini kerana trait sedemikian mungkin telah diturunkan kat korang. Trait yang dimaksudkan ialah penghasilan dua ovum secara serentak dalam satu masa.

UMUR
Perempuan yang berumur 35-40 dan keatas mempunyai potensi yang lebih besar untuk mendapat anak kembar. Pada ketika ini, kebanyakan wanita akan mengambil rawatan untuk kesuburan. Tambahan pula, mereka akan lebih cenderung untuk menghasilkan lebih dari satu ovum semasa proses ovulasi kerana proses tersebut telah terganggu oleh proses perimenopause.

BILANGAN ANAK
Lagi banyak bilangan seseorang individu pernah melahirkan anak, lagi tinggi peluang beliau untuk melahirkan anak kembar selepas itu.

BERAT dan KETINGGIAN
Perempuan yang tinggi atau perempuan yang lebih berat mempunyai kebarangkalian yang lebih tinggi untuk mendapat anak kembar. Info dari kajian saintifik.

DIET
Seperti yang dibincangkan diatas. Pengambilan makanan-makanan tertentu yang mengandungi kandungan estrogen yang tinggi mampu meningkatkan kebarangkalian mendapat anak kembar.

PENGAMBILAN FERTILITY DRUG
Atau ubat untuk kesuburan. Pengambilan ubat tersebut meningkatkan kebarangkalian seseorang untuk menghasilkan dua ovum dalam satu proses ovulasi sekaligus meningkatkan kebarangkalian mendapat anak kembar.


2 comments:

  1. kalau saya ada kena mengena dgn bilangan anak n ketinggian kot...

    jemput singgah blog saya

    http://diariummi.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. OOO...kalau saya maybe genetik kembar....tp dah skip banyak generasi....ni kiranya saya yang pertama bg generasi baru...

    ReplyDelete